نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد، گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

اهمیت و ضرورت گردشگری امروزه دیگر بر هیچکس پوشیده نیست. محصولی که گردشگری به مصرف کنندگانش ارائه می کند، تجربه است. امروزه در دنیا مطالعات گسترده ای در زمینه تجربه گردشگری صورت گرفته است. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر اقتصاد تجربه گردشگری بر دلبستگی مکانی و نیات رفتاری، از طریق میانجیگری انگیختگی دلپذیر (احساسات) و خاطرات می باشد. پژوهش حاضر از حیث هدف، پژوهشی کاربردی و از حیث روش انجام آن در زمره پژوهشهای توصیفی - پیمایشی طبقه بندی می شود. جامعه آماری این پژوهش بازدیدکنندگانی هستند که در طول مدت زمان انجام پژوهش از مجموعه جهانی کاخ گلستان دیدن کردند. با توجه به نامحدود بودن حجم جامعه، برای بدست آوردن حجم نمونه از رابطه حجم نمونه برای جامعه نامحدود از فرمول کوکران استفاده گردید، که در پژوهش حاضر این حجم 384 نفر بدست آمد. به منظور جمع آوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه استفاده شد و برای تحلیل داده ها نیز توسط نرم افزار PLS صورت گرفت. یافته های این پژوهش حاکی از آن است که اقتصاد تجربه گردشگری بر احساسات و خاطرات گردشگران تاثیر دارد .

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The impact of the tourism experience economy on place attachment and behavioral intentions: The Case of Golestan Palace

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Yavarigohar 1
  • Amir Abbas vafaei 2

1 Associate Professor, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

2 M.A of Tourism Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Today the importance and necessity of tourism is no longer boring for any one. The product that tourism offers to its consumers is an experience. Today, there are extensive studies in the field of tourism experience in the world. The purpose of this study was to investigate the effect of tourism experience economy on place attachment and behavioral intentions through the mediation role of pleasant arousal (emotion) and memories. The present research is intended as an applied research and is classified as descriptive-survey research in terms of its purpose. The statistical population of this study is the tourist who visited the Golestan Palace Global Collection during the duration of the research. Given the unlimited size of the community, the Cochran formula was used to obtain sample size from the sample size for an unlimited society, which was 384 in the present study. In order to collect the required data, a questionnaire was used and data was analyzed using PLS software. The findings of this research indicate that the tourism experience economy affects the feelings and memories of tourists.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tourism Experience Economy
  • Place Attachment
  • Pleasant Arousal
  • Behavioral Intentions