نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

چکیده

با توجه به گسترش و توسعه انواع رسانه‌های اجتماعی در ایران و استقبال شرکت‌ها در کاربرد این رسانه‌ها و پلتفرم‌ در بخش‌های مختلف بازاریابی و تبلیغات و نیز معرفی کالاها و خدمات خود به مخاطبان و شکل‌گیری جهت‌گیری بازاریابی آن‌ها مبتنی بر آن، این پژوهش با استفاده از ادبیات تحقیق موجود به دنبال این هدف است که تاثیر بازارگرایی مبتنی بر کاربرد استراتژیک رسانه‌های اجتماعیِ اینستاگرام، آپارات، واتساپ و روبیکا در شرکت‌های حوزه صنایع الکترونیکی و رایانه بر عملکرد بازاریابی و مالی آن‌ها بررسی کند. این پژوهش کاربردی، پیمایشی توصیفی و از نوع همبستگی است. نمونه آماری این پژوهش 160 شرکت‌ حوزه صنایع الکترونیکی و رایانه در استان تهران است که با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و داده‌ها با دراختیار قراردادن مستقیم پرسشنامه محقق ساخته که روایی محتوایی آن به تایید خبرگان رسیده، جمع‌آوری شده‌است. تایید پایایی و روایی پرسشنامه از نرم‌افزارهای آماری انجام شده‌است. نتایج نشان می‌دهد بازارگرایی مبتنی بر کاربرد استراتژیک رسانه‌های اجتماعی در شرکت‌های حوزه صنایع الکترونیکی و رایانه بر عملکرد بازاریابی و مالی آن‌ها تأثیر می-گذارد؛ نکته اینکه تاثیر مستقیم بکارگیری رسانه‌های اجتماعی بر عملکرد بازاریابی تایید نشده اما تاثیر غیر مستقیم آن از طریق مدیریت ارتباط با مشتریان و مدیریت برند تایید شده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Impact of The Market Orientation Approach Based on The Strategic Use of Social Media on Marketing and Financial Performance

نویسندگان [English]

  • MohammadReza Dezfouli 1
  • Ahmad Sardari 2

1 student

2 Department of Business Management

چکیده [English]

Given the expansion and development of various types of social media in Iran and the acceptance of companies in using these media and platforms in various marketing and advertising sectors, as well as introducing their goods and services to their audiences and forming their marketing orientation based on it, this study seeks to investigate the impact of market orientation based on the strategic use of social media such as Instagram, Aparat, WhatsApp, and Rubika in companies in the electronics and computer industries on their marketing and financial performance. This is an applied, survey, and correlational study. The statistical sample of this study is 160 companies in the electronics and computer industries in Tehran province, which were selected using a simple random sampling method and collected data through a questionnaire. The reliability and validity of the questionnaire was verified with statistical software. This show that market orientation based on the strategic use of social media in companies in the electronics and computer industries affects their marketing and financial performance; the point is that the direct effect of using social media on marketing performance has not been confirmed, but its indirect effect through customer relationship management and brand management has been confirmed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Market orientation
  • marketing performance
  • financial performance
  • social media usage